Összeírtuk, hogy mire jó a Pilates. A lista meglehetősen hosszú. Mutatjuk a tényeket. A pilates technika gyakorlásával fejlődik a testtudatosság és ezáltal a testtartásod, amely visszahat az egész napi ülés, állás, járás, vagy akár egyoldalú aktív fizikai terhelésre is. Megelőzhető és megszüntethető a rossz tartásból adódó derékfájás, hátfájás. Egy másik írásunkból pedig azt tudhatod meg, hogy mi a pilates.

Mutatjuk, mire jó a pilates?


Keresd az aktuális Pilates edzéseket>> Személyi Pilates óra


A pilates gyakorlatok két legfontosabb célja, a ízületi stabilitás és mobilitás. Ez azt jelenti, hogy az ízületi stabilitásért felelős mélyizomzatot speciális gyakorlatokkal erősítjük. Eközben az ízület mobilitását, azaz mozgásterét is fokozatosan növeljük.

Továbbá, a pilates egyik fontos eleme a légzés. A helyes és tudatos légzés elsajátítása és gyakorlása fokozza a vér oxigénellátottságát. Ily módon a légzés visszahat az egész testre, a keringésre, emésztésre, immunrendszerre.

“Ép testben ép lélek.”

A pilates jelentősen javítja az életminőséget. Szerencsére könnyen függővé lehet válni a jó közérzettől amit a pilates ad. Ha rendszeres gyakorlóvá váltunk, akkor ez hamarosan az életminőségünkön is javítani fog, ami visszahat a hangulatunkra, kapcsolatainkra, és sikereinkre.

Pilates: mire jó és mire nem

Lássuk a konkrétumokat. Irodában dolgozó ismerőseim szoktak tőlem tanácsot kérni az ülőmunka okozta derék, nyak és vállfájdalmaikra. Bár az irodában van lehetőség megfelelő széket választani, sőt masszázzsal is karban kell tartani, de a legtöbb az, amit magunkért tehetünk a célirányos és személyes tartásjavítás, erre jó a pilates.

Pilates előnyei

Íme a pilates előnyei:

  • Bármilyen életkorban gyakorolható
  • 50 felettiek is biztonsággal gyakorolhatják
  • Korábbi mozgástapasztalat vagy előképzettség nélkül is gyakorolható
  • már heti egy alkalom is jelentős változást eredményez
  • napi 20 perc pilatesszel  jelentős eredmény érhető el
  • könnyedén beépíthető a napi rutinba
  • tartósan javítja a testtartás
  • hát- és derékfájást csökkenti és kezeli
  • hajlékonnyá tesz
  • erősíti a mélyizomzatot

A pilates előnyei közül a legfontosabb, hogy hatékonyan és tartósan javítja a testtartást, így az ebből fakadó hát és derékfájást megszünteti.

Összegzés

Összegezzük, hogy  mire jó a pilates. A testartásod javítására, az izületi stabilitás erő és hajékonyság megteremtésével, valamint a test és elme fitten tartására, és leginkább arra, hogy mozgásban maradj. A pilatesszel mindezt könnyen és élvezetesen tudod megvalósítani.

 

 


Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a pilatesről. Az ismeretlen hangzás mögött Joseph Pilates története és komoly szakmai eredmények és tapasztalatok húzódnak, aminek következtében ilyen hosszú ideje egyre népszerűbb a pilates technika. Ha szeretnénk minél teljesebb képet kapni arról, hogy mi a pilates és főként, hogy mit adhat nekünk, akkor több oldalról kell megközelítenünk ezt a témát. Mutatjuk a részleteket, melyekkel könnyen megértheted, hogy mi a pilates lényege. ha konkrétabban szeretnél tudni róla, akkor kattints ide: itt olvashatod el, hogy mire jó a pilates.

Pilates pozitúrák, hogy megismerd, mi a pilates.

Pilates pozitúrák

Mi az a pilates?

Amikor megemlítem, hogy a tánc mellett pilates személyi edzéssel foglalkozom, sokan csak néznek rám, mert nem tudják, hogy mi az a pilates? Egy mondatban a pilates lényege egy mélyizmok edzését célzó technika, de ekkor még mindig túl szakmai a meghatározás.

A legtöbben, akik hozzám fordulnak, mindannyian aktívan sportoltak fiatal korukban, még ha ez csak hobbi is volt. Ám később az első munkahely, az első gyermek megszületése teljesen elfeledtette a mozgásra fordított időt, pedig pont ekkor van igazán nagy jelentősége a magunkra fordított énidőnek, ami visszahat az életminőségünkre, és ezáltal a kapcsolatainkra, sikereinkre. A pilates technika egy olyan tudatos légzéssel egybekötött mélyizmokat célzó edzésprogram, ami a test és elme kontrollján keresztül a mentális és fizikai egészségünket tartja karban, ez volt Joseph Pilates eredeti célkitűzése is.

A gyakorlatokon túl alapelveket is megfogalmazott, melyek egyedivé és igazán hatékonnyá teszik a gyakorlást, ami bárki számára megvalósítható, hiszen igazodik a korosztályhoz, és az edzetségi szinthez is. A pilates technkiával megelőzhetőek, vagy megoldhatóak a vázizomrendszer sérülései.

Pilates jelentése

A pilates szó az alapító Joseph Pilates nevéből jön, így az emberek második kérdésére, hogy mi a pilates jelentése a válasz, hogy ez maga az alkotó neve, aki egyébként eredetileg Contrologynak hívta, ami később pilates technika néven híresült el.

Pilates története

A pilates története a XIX. századig nyúlik vissza. Joseph Pilatu 1880–ban, Düsseldorfban született. Az eredeti neve nem Pilates volt. A görög származású, tornászbajnok édesapa és német édesanya gyermekeként világra jött Joseph neve csak iskolában változott Pilatesre.

Joseph Pilates története nem mindennapi

Tanulmányozta a zent, az ókori görög- és római edzésstílusokat és elkezdett próbálgatni. Mozdulatokat, mozdulatsorokat, amelyek segítségével nemcsak saját egészségét sikerült “helyre raknia”, de lerakta a világhírű, fantasztikus módszer alapjait is, amit ma úgy ismerünk: Pilates!

 

Krónikus betegségek gyötörték, mint az asztma, a reuma és a D-vitamin hiányból kialakult angolkór. A 19. század végén ezek egyikére sem igazán ismertek hatékony gyógymódot. Joseph egy gyenge, beteges kisfiú volt, de akaratereje ennél sokkal nagyobb volt! Szerette volna legyőzni fizikai “korlátait”, gyengeségeit, és cirkuszi artistaként dolgozó édesapja nyomdokaiba lépni.

Tizenegy éves korában elkezdett rendszeresen, és versenyszerűen sportolni: búvárkodott, síelt, testépítéssel foglalkozott és sikeres tornász lett belőle, mindeközben autodidakta módon elsajátította az emberi test és az izmok működésének tudományát. Rendkívüli módon foglalkoztatta a helyes légzés – asztmája miatt – ezért fordult a jóga felé. Élete részletesebben itt olvasható.

Mi a pilates lényege

A pilates lényege az alapelveiben rejlik, amelyekre figyelni kell a gyakorlatok alatt. Ezeket maga Josepf Pilates fogalmazta meg. Az egyik legfontosabb alapelv a légzés, és ennek pontos technikája. A légzés segít irányítani a figyelmünket, és ez a kapocs az test és elme között, azaz a sokat emlegetett body mind control alapja. A koncentráció, a pontosság, a kontroll a tudatosság alapja, amely nemcsak a testre, de az elménkre is hat. A központosítás, áramlás, és izoláció a testünk használatának mikéntjére utal.

Nem csupán egy gyakorlatsora kell gondolni, hiszen a pilates lényege sokkal inkább a tudatos kontrollált testhasználatban rejlik, amely a mélyizomzatunkra hat, azokra az izmainkra, amelyek az izületek stabilizálásban és flexibilitásuk növelésében segítenek.

Tehát itt nem gyakorlatokat tanulunk, hanem újraprogramozzuk azt ahogyan a testünket tartjuk és használjuk konkrét gyakorlatokon keresztül. Természetesen ezt meg is erősítjük, így a rossz testtartásból adódó problémák messze elkerülnek minket, ami nem csupán a váz-izom rendszerre, de a hangulatunkra is kihat.

A pilates technika alkalmazása

Ha csupán szeretnél fittebb lenni, vagy kedveled az aktív pihenést, mert sokat ülsz a munkahelyeden, akkor a pilatest neked találták ki.

A pilates technika azonban nem ennyire szűk kört érint, minden korosztálynak és mindenféle edzettségi szintű embernek segíthet, hiszen, egy olyan széleskörű repertoárral könnyítésekkel és nehezítésekkel rendelkezik, amely alkalmas a hobbi szinten mozogni vágyóknak, vagy akár a profi sportolóknak táncosoknak. Segíthet a sérülések megelőzésében és a stabilitás, az egyensúly karbantartásában.

Bármilyen korosztálynak segíthet a rendszeres célirányos mozgás. Nézzük, hogy milyen problémák esetében. Ilyen a derékfájás, ízületi fájdalmak, melyek oka lehet a rossz tartás, vagy egyoldalú mozgás, helytelen tartás, helytelen ülés. Természetesen mindenek előtt forduljunk orvoshoz és kövessük az utasításait. Amennyiben az orvos nem állapít meg súlyos elváltozást, akkor a rendszeres torna az amivel tehetünk magunkért valamit. A napi rutinba mindenképpen érdemes bevenni.

Összefoglalás

Az egészségünk karbantartása szempontjából a rendszeres mozgás kulcsfontosságú kérdés, hiszen az életminőségünk múlik ezen. Fontos tehát, hogy a napi, heti rutin részévé tegyük.

Táncosként én el sem tudom képzelni az életemet a pilates technika nélkül, hiszen ez az ami építi a testemet, stabilitást ad az ízületeimet, erősíti a mély izomzatomat, védi a gerincem egészségét, megőrzi a hajlékonyságomat, és a légzéssel összekötött gyakorlatok testileg, lelkileg felfrissítenek.

Számomra plusz táncos éveket jelent a pilates, amióta gyakorlom, azóta nincsenek sérüléseim, nem fáj soha a derekam, és mégha túl is terhelem magam a tánccal, a pilatesszel vissza tudom magam hozni az egészséges szintre.

De, hogy kinek mi a pilates az nagyon sokféle lehet, hiszen sokfélék vagyunk, sokféle korosztály, és sokféle egészségi szinten lehetünk és különböző mozgástapapasztalattal rendelkezünk. A pilates lényege pont abban rejlik, hogy ezekhez mind képes idomulni, és ott felvenni a fonalat, ahol tartunk. Sok türelemmel és kitartással a tudatos gyakorlás meghozza a gyümölcsét.

 

 

 

 


Pilates, Gerinctorna | Mozogni Kell!